tinc-1.0pre7-i386-1.tgz

Guus Sliepen guus at sliepen.eu.org
Thu Aug 15 15:33:25 CEST 2002

On Thu, Aug 15, 2002 at 01:19:08PM +0200, Marcel de Vries wrote:

> Ik moet van mijn baas een aantal VPN's aanleggen en ben nu thuis bezig om te
> testen. Ik heb 2 computers in een thuisnetwerkje (totaal 6 computers)
> geinstalleerd met SuSe 7.3, daar de klanten dit ook hebben. De computers zijn
> verbonden met een switch.
[...]
> Probleem is dat ik niets meer kan doen. Als ik probeer te pingen lukt dat
> niet. Ook niet naar mijn router. Internetten of mailen lukt ook niet meer.
> Hoe komt dat? Wat doe ik verkeerd? Hoe stuur ik iets door de tunnel?

Je doet een aantal dingen verkeerd. Ten eerste de reden dat je niet meer
kan "internetten":

> /etc/tinc/test-vpn/tinc-up
>
> #!/bin/sh
>
> ifconfig eth0 down
> ifconfig eth0 hw ether fe:fd:00:00:00:00
> ifconfig eth0 192.168.0.99 netmask 255.255.255.0
> ifconfig eth0 -arp

In de tinc-up scripts verander je de instellingen van eth0. Dat is de
interface van je echte netwerkkaart. Je moet echter in tinc-up het
virtuele netwerk device van het VPN instellen. In jouw geval heet deze
waarschijnlijk test-vpn, maar het beste kun je gewoon eth0 door
$INTERFACE vervangen in tinc-up.

> /etc/tinc/test-vpn/hosts/suse
>
> Subnet 192.168.0.0/24
> Address 192.168.0.99
> port = 655
>
> /etc/tinc/test-vpn/hosts/arnout
>
> Subnet = 192.168.0.0/24
> Address = 192.168.0.89
> port = 655

Address is het adres - op het echte netwerk - wat tinc gebruikt om een
verbinding naar die host te maken. Dit kan dus niet een adres zijn dat
ook op het VPN gebruikt word, want voordat er een verbinding gemaakt is
werkt je VPN niet.

Verder geeft Subnet aan welke adressen - op het VPN - er bij welke host
horen. Elke host moet dus een uniek Subnet hebben!

--
Met vriendelijke groet / with kind regards,
    Guus Sliepen <guus at sliepen.eu.org>